zpět na seznam článků

RECENZE: Erik Truffaz vydal Being Human Being

Erik Truffaz v listopadu vydal po dvou letech nové album a přesunul se od písničkové melancholie Anny Aaron, Sophie Hunger a zvuku starých kláves zpět k hutně elektronické ambientní extázi.

Ti, kdo byli přítomni na Truffazově koncertu s názvem Being Human Being v pražském Paláci Akropolis 6. února 2014, jistě tuší, jakou hudbu připravil slavný frankofonní švýcarský trumpetista pro stejnojmennou desku. Hlavním hudebním partnerem se mu stal zkušený elektronik Murcof, s nímž Truffaz spolupracoval už dřív na průlomové ambientní nahrávce Mexico, která vyšla v rámci trojCD Rendez Vous roku 2008. Budiž řečeno, že deska Mexico byla zvukově minimalističtější, než aktuální Being Human Being.

Na koncertech 2014 se epizodně objevil bubeník Philippe Pipon Garcia, který ale na albu neúčinkuje. Naopak, hosty nejnovějšího Truffazova počinu jsou zcela neznámé a tajemné postavy, Caltherine Delpeuche na violoncello ve skladbě The Eye a v tracku s názvem And Nina hraje na klarinet Nina Truffaz – že by dcera?

Téměř ústřední postavou celého díla je ovšem výtvarník, malíř Enki Bilal, který pro album vykouzlil modrobílé komiksové scény, dotvářející a vysvětlující celou atmosféru Truffazovy nové hudby. Detailní záběry a posuny kamery po působivých momentech Bilalových dramatických obrazů stylizujících komiksovou estetiku se staly také součástí koncertních projekcí turné Being Human Being a jsou na několika oficiálních videích.

Co je tedy hlavním poselstvím alba Being Human Being? Vizuál deErik Truffaz, Murcof - Being Human Beingsky je futuristický a melancholický podobně jako hudba, což asi naznačuje, že na slovo skoupý Truffaz je, jako mnoho lidí dnes, ohledně budoucnosti pesimistou a Bilalovy obrazy do toho vykreslují technicky pokročilou pochmurnou budoucnost. Na druhé straně, podle Being Human Being, nějakých 200 let tu snad ještě pobudeme a naše pra-pra-pra-vnoučata se mohou těšit na rvačky, dostatek sexu, pokročilou technologii a přiznání si, že jsme pořád tak trochu zvířata.

Celé album má hloubku a přesah všemi směry. Například skladba Warhole je pravděpodobně odkazem k otci pop-artu Andymu Warholovi; v tomto smyslu Erik Truffaz svojí muzikou vždycky oslovoval hodně široké publikum. Skoro by se chtělo říct, že je u nás jedním ze symbolů jazzu podobně jako Laco Deczi. Na rozdíl od ďábla Decziho je ale Truffaz hudební filozof a vizionář. Kdyby se proto měl Truffazův pop-art na desce Being Human Being ustanovit jako manifest nové subkultury, mohli by ho převzít lidé žijící ve stylu emo a gothic, kteří by jen vystřídali černou za odstíny bledě modré a přešli by tak do podoby elfů.

Interpreti: Erik Truffaz, Murcof, Caltherine Delpeuche, Nina Truffaz; Album: Being Human Being; Skladby: Origin Of The World, Warhole, Hybridation, Chaos, And Nina The Eye, Human Being, Skin, Infinite Abstract; Label: Murdo Recordings; Rok: 2014

Václav Vraný

autor článku