zpět na seznam článků

Norský nu-jazzový chameleon reviduje

Kvalitní (a nehitová) filmová hudba dotváří atmosféru filmu, zvyšuje napětí a vtahuje diváka s větším zaujetím do děje. To všechno skladatelé spolupůsobících audiovizuálních složek velmi dobře vědí. Ovšem může filmová hudba, šitá na míru atmosféře dramatických filmů, existovat samostatně bez důležité vizuální složky?

Norský trumpetista, skladatel a producent Nils Petter Molvær (1960) jde na své nové desce re-vision (2008) s odpovědí ještě dál. Je sice stále věrný svému osobitému a až kontroverznímu stylu, ve kterém propojuje jazz, elektroniku, ambient, break beats s prvky rocku a world music, ovšem tentokrát desku sestává z výběru svých hudebních produkcí ze třech zcela rozdílných filmů: film EDY (2005) režiséra Stéphana Guérin-Tilliého, Frozen Heart(1999) Stiga Andersena a Hoppet (2007) Pettera Naesse. Na celkem dvanácti skladbách překonává pejorativní nádech filmové hudby, tříští původní významovost v kontextu filmového děje a abstrahuje samostatnost atmosféry skladeb.

clanky/re-vision.jpg

Sám Molvær o albu říká, že obsahuje hudbu mnohem osobnějšího rázu, než jak tomu bylo na desce předchozí, ER(2005, album získalo Norwegian Grammy). Obsahuje různorodost hudebních, u Molværa zcela nových struktur. Opět kráčí po žánrových horizontech, ovšem nově se objevuje například volání muezzinů či arménský duduk ponořený do staroznámých elektroakustic­kých vln.

Hned první skladba Torn (z filmu Hoppet) dramaticky uvádí album. Molværovu trubku prokresluje hlas Nizamettina Arica v pozadí a napětí můžete krájet řeznickým nožem, ale neradno ho odkládat, ještě ho několikrát na hutnost tenze použijete. Líně ostinátní rytmus, elektronické přelivy, ze kterých se nečekaně vynořuje melodie trubky, laškovní pohrávání si se zvukem nivelizovaného tónu, jak interpretačně, tak i technicky, jsou pro Molværovu tvorbu typické. Proto skladby Beginning, Arctic Dub a The End jsou dlouholetým posluchačům blízké, oscilují mezi alby np3 (2003) aER (2005). Kontemplativní kus Alone In The Bathtub (film EDY) je jakýmsi nu-jazzovým requiemem, připomíná ho harmonie střední části s protaženými tóny v dlouhých hudebních plochách. V hned následující skladbě Visitation(Hop­pet) Molvær vyměňuje trubku za arménský duduk a proplétá jím elektronický podklad. Další výraznější etnické prvky od dob přelomového alba Khmer (1997) používá v Perimeters (jediná skladba na albu bez filmového původu, spoluskladatel Jan Bang).

Předposlední tři kusy – The Visitor, Azard´s Theme a Decisious - nepřesahují časovou stopu dvou minut a zvukově popisují melancholickou atmosféru, jen mírně občas připomínají strukturu ambientních nahrávek ze stánku. Reminiscenční zpěv Nizamettina Arica v poslední skladbě Leaps And Bounds opět nastolí pulzující tenzi, střídání melodie v trubce, duduku, rytmu perkusí a opětný návrat naléhavého vokálu Arica uzavírá pomyslný kruh a snově se rozplývá v dáli.

Severská preciznost je na Molværových produktech znatelná, v tomto směru album re-vision rozhodně nevybočuje. Rozšiřuje pohled na Molværovu dosavadní tvorbu a dokazuje spojitosti nespojitelného. Soundové a technické efektyJana Banga jsou schopny polapit posluchače i v těch „nejstojatějších“ hudebních plochách, ovšem oceníte je jen s kvalitními sluchátky či reproduktory.

Molvær si ke spolupráci přizval dlouholeté kolegy, Eivinda Aarseta na kytaru a Reidara Skaara na klávesy, nově také kurdského zpěváka Nizamettina Arica, Anderse Engena na bicí a za perkuse usedl Paolo Vinaccia. Russell Millsvizuálně v bookletu doplnil hudbu svými obrazy, které evokují atmosféru každé písně.

Molværovo album re-vision trefně uspokojí ucho nu-jazzového fandy, který má stále co objevovat, či znalce originální tématičnosti severských filmů, navazuje na předchozí Molværova alba a dává prostor k uznání větší osobitosti v tvorbě. Za originalitou a nástrojovou inovací jen lehce pokulhává snaha o zkoncentrování energie a napětí v co nejmenší možnou hudební jednotku.

Hodnocení: 7/10

Skladby: 1. Torn; 2. Beginning; 3. Alone In The Bathtub; 4. Visitation; 5. Arctic Dub; 6. Perimeters; 7. Trumpet Player In The Backyard; 8. The End; 9. The Visitor; 10. Azar's Theme; 11. Decisions; 12. Leaps And Bounds.

Veronika Vlachová

Diskuse k článku