zpět na seznam článků

Nils Petter Molvaer nejen v Akropoli

Jeden z norských architektů nu jazzu, trumpetista, skladatel a producent Nils Petter Molvaer, přijíždí 13. listopadu v rámci série Other Music po 3 letech znovu zahrát do pražského Paláce Akropolis. Hudebník, který začal v druhé půli 90. let minulého století jako jeden z prvních míchat ambientní i jinou elektroniku s živými nástroji, si vytvořil bezpečně rozpoznatelný styl prolínajících se hudeních krajin, čímž přilákal k jazzu i některé z fanoušků klubové taneční scény a elektronické avantgardy. Snivé melodie trubky ve spojení s ambientními a občas takřka industriálními zvuky podkladu fungují spolehlivě dodnes. 

NPM, jak si sám říká, se narodil roku 1960 na malém norském ostrově Sula. Od dětských let ho jeho otec, saxofonista a klarinetista Jens Arne Molvær, zasvěcoval do jazzu, i když okruh hudebních zájmů mladého NPM byl daleko širší. Než odešel v devatenácti studovat na hudební konzervatoř do Trondheimu, hrál v několika školních a klubových kapelách. Po ukončení studia přesídlil do Oslo, kde se díky své multistylovosti záhy stal jedním z nejžádanějších muzikantů. Během působení v kvartetu či kvintetu Masqualero, který stabilně tvořili saxofonista Tore Brunborg, basista Nils Petter Molvaer - KhmerArild Andersen a bubeník Jon Christensen, tedy skutečné veličiny skandinávského jazzu, si Molvaer získal pozornost šéfa německé ECM Manfreda Eichera. Vedle tří alb Masqualera natočil pro tuto značku během 80. a 90. let desky s klávesistou Jonem Balkem, perkusitkou Marylin Mazur nebo zpěvačkou Sidsel Endresen.

Sám měl však v hlavě něco ještě trochu jiného. Co, to se ukázalo v roce 1997, kdy dokončil své první album, nazvané Khmer. Propojuje tu jazzovou improvizaci s hypnotickými beaty taneční hudby a elektronickou avantgardou do soudržného celku, který vlastně na svých deskách rozvíjí dodnes. Také nejbližší Molvaerovi spolupracovníci jako kytarista Eivind Aarset nebo DJ Strangefruit jsou stále s ním. Khmer získal mimo jiné cenu německých hudebních kritiků a norskou Grammy a stal se prvním albem, z něhož vydala značka ECM singly a remixy od Herbaliser, Mental Overdrive a Rockers Hi-Fi.

Druhé Molvaerovo album Solid Ether (ECM 2000) úspěšně navazuje na debut. „Éter neexistuje, tak jak může být solidní? Je to pradox, jako život“, říká k němu NPM. Skladby z tohoto alba nechal remixovat umělci jako Funkstorüng, Bill Laswell, Joakim Lone nebo Jason Swinscoe (Cinematic Orchestra), výsledek vyšel v dubnu 2001 pod názvem Recoloured už na značce Universal Music. Následující řadovka s všeříkajícím názvem np3 (2002) přinesla širší tvůrčí využití nových hudebních technologií. „Všechny tyhle nové pomůcky jsou samy o sobě jak pozitivní, tak negativní. Celá je to otázka načasování – kdy zastavit ‚moment‘, pak ho zmrazit a využít. Časové změny, zvukové změny a hudební změny. Pocházím z generace, která nevyrůstala na tradičních standardech, a tohle je vzorek mé tradice. Budoucí tradice“, slovy samotného Molvaera.

Nils Petter Molvaer

Np3 se dočkalo opět remixové podoby, tentokrát pod názvem Remakes (2005) s účastí tvůrců jako Bugge Wesseltoft, Matthew Herbert, Martin Koller a znovu Bill Laswell či Funkstorüng. Ještě předtím však vyšlo DVD Molvær live s koncertním záznamem z Hamburku a rozhovory s hlavním protagonistou. Na konci roku 2003 pak NPM obdržel kulturní cenu Buddy, která je nejvyšším oceněním jazzového hudebníka v Norsku. Své rozhodnutí porota zdůvodnila následovně: „NPM si vyvinul osobní, charkteristický způsob hudebního vyjádření a vymezil se jako instrumentalista a skladatel. Jeho mezinárodní kariéra je jednou z nejsilnějších v norské hudbě.“

Živým albem Streamer (2004), natočeným v londýnském klubu Marquee a na festivalu ve finském Tampere během světového turné v roce 2002, odstartoval Molvaer vlastní label Sula Records, distribuovaný po světě společností Universal Music. Deska ukazuje, jak se dříve natočené skladby během živého hraní průběžně vyvíjejí. Během skládání a produkce dalšího alba er vytvořil NPM hudbu k divadelnímu představení Ghosts od Henrika Ibsena a downbeatové francouzské komedii Edy (režisér Stephan Guérin-Tillié). Na objednávku norské Národní produkce živých vystoupení vytvořil také své sólové vystoupení s trubkou, digitálními zvuky a koordinací světel a videí. S ním absolvoval turné po Norsku a vybraných evropských městech během zimy 2004.

Zmíněné album er (Sula 2005) vychází právě z Molvaerových zkušeností se sólovým vstupováním a práce na soundtracku k filmu Edy. Hodně prostoru tu dostali programátoři jako Knut Savik, DJ Strangefruit, Reidar Skaar a Jan Bang. NPM: „Je důležité využít lidi v tom, v čem jsou dobří.“ Zároveň se tu trumpetista oproti dřívějšku zaměřil více na svou hru v akustickém pojetí, a přizval další jazzmany – pianistu Nils Petter Molvaer - HamadaMagne Furuholmena a kontrabasistu Ingenrigta Haker Flatena. Ve třech skladbách se objevuje hlas Sidsel Endresen, která hostovala už na albu Solid Ether. er získalo další norskou Grammy.

Milým vybočením a rozšířením dosavadní gramoprodukce je pro Molvaera album Re-vision (Sula 2008) se znovu nahranou hudbou ze tří filmů – viz příspěvek na tomto webu v rubrice Recenze. Letos v květnu pak přišel NPM s pátým řadovým albem Hamada. Hamada znamená v arabštině mrtvý, neupotřebitelný, ztuhlý či propadlý a slovo je v geologické terminologii požíváno pro kamenitou či sklanatou poušť s minimem písku. Hamady tvoří 70 procent všech pouští na Zemi. Pro beduíny či dromedáry jsou nepřekročitelné, ale přes svou nehostinnost oplývají neobyčejnou krásou a přitažlivostí. Jako vždy tu Molvaerova hudba skýtá prostor k představivosti, ať už se jedná o typicky atmosférické tracky, řídčeji pak drsné až brutální technojazzové momenty či skladby se samply z terénních nahrávek Jana Banga. Rytmiku na albu tvoří všestranný bubeník Audun Kleive (známý i svým velmi elektrickým projektem Generator X) a kontrabasista Audun Erlien, nechybí eruptivní kytara Eivinda Aarseta. Po zážitku z minulého koncertu NPM v rámci série Music Infinity (Palác Akropolis, 3.4.2006) si myslím, že se máme 13. listopadu na co těšit.

Odkazy:
www.nilspettermolvaer.info
www.myspace.com/…ettermolvaer
www.rachot.cz

Miloš Latislav

Diskuse k článku