zpět na seznam článků

Truffaz – Jaga Jazzist – dvojitá porce nového jazzu v Akropoli

V pátek a sobotu můžete v pražském Paláci Akropolis zažít dvojici předních uskupení současného – respektive nu-jazzu.Švýcarsko-francouzský trumpetista ERiK TRUFFAZ vystoupí s černým vokalistou jmenem SLY JOHNSON za doprovodu bubenika Philippe Garcii. Devítičlenní JAGA JAZZiST z Norska přijedou do Prahy po dlouhých pěti letech s novým albem.

Nu-jazzová formace brousící i rockové a drumandbassové vody představí českým fanouškům 6. března novou desku One-Armed Bandit. Předchozí tři alba nejen kritici řadí do zlatého fondu současné jazzové i elektronické hudby. Na minulých koncertech v České republice ukázali Norové, vydávající u věhlasného britského labelu Ninja Tune, proč platí za vyhlášenou koncertní skupinu, přinášející neuvěřitelné množství energie a zajímavých melodií. Trumpetista Mathias Eick hrál vloni v Jazz Docku s norským freebopovým kvintetem Motif.

Jaga Jazzist

… a feast of infectious beats and exciting arrangements delicately
resolved with nuance to produce a variety of atmospheric pleasures
“ (THE WiRE)

Line up JAGA jAZZiST pro rok 2010: Mathias Eick – trumpet, upright bass, keyboards + vibraphone; Marcus Forsgren – guitars + effects; Even Ormestad – bass + keyboards; Andreas Mjøs – vibraphone, guitars, drums + electronics; Line Horntveth – tuba + percussion; Martin Horntveth – drums + drum-machines; Lars Horntveth – tenor sax, bass clarinet, guitars + keyboards; Øystein Moen – keyboards; Erik Johannessen – trombone + percussion.

www.jagajazzist.com

Předkapelou na sobotním koncertu, který v Akropoli začíná od půl osmé, bude pražská sestava JAN KOŘíNEK & GROOVE, vedená varhaníkem Janem Kořínkem.

www.groove.jankorinek.com

ERiK TRUFFAZ se v ČR poprvé objevil někdy kolem roku 2ooo, kdy jeho kvartet přivezl AghaRTA Prague Jazz Festival. Někdo měl album Bending New Corners, v Bontonlandu prodávali The Mask, což je kompilace právě z Bending a předchozího krátkého CD The Dawn, které vyšlo mezinárodně u Blue Note. Obě řadové desky vydala francouzská divize Blue Note ve spolupráci s Capitolem. Hudba na nich je radostná, šokující a uklidňující zároveň. Akustická vyjma střídání klavíru s fender pianem a baskytary s kontrabasem, a přitom rytmicky i tematicky současná. Své zkušenosti z hraní drum'n'bass, tedy relativně nového stylu převážně elektronické taneční hudby, totiž zúročili bubeník Marc Erbetta a basista Marcelo Guilliani při tvorbě nového repertoáru Truffazova kvarteta. Pohodový kapelník i pianista a zvukový hledač Patrick Muller (hrál v Praze od té doby i s vlastním triem) se do toho patričně položili a byl tu fenomén „Milese Davise“ a „nu-jazzu“. Marně jsem někdy krátce po první pražské návštěvě Truffazovy družiny nabízel rozhovor s nimi v tehdejším Rock & Popu…

Předtím stejná sestava, rozšířená o saxofonistu, vydala pouze album Out Of The Blue, zřetelně inspirované Milesovým cool-jazzovým obdobím. Zato po deskách The Dawn a Bending New Corners se začaly dít věci. Vybrané skladby z obou alb prošly remixérskou dílnou různých osobností, mezi jinými průkopníka elektroniky na poli contemporary music Pierre Henryho nebo Alexe Gophera, který je u originálních nahrávek odpovědný za zvuk, respektive mastering. Výsledné album Revisté jistě rozšířilo řady příznivců hudby Erika Truffaze.

Pro další album The Walk Of The Giant Turtle Truffazovci zapojili krabičky, takže už se sami jaksi zremixovali… „Tvoje kapela zní čím dál víc jak Soft Machine“ – říkám Erikovi při jeho tuším třetí návštěvě v Lucerna Music Baru. „Já mám rád Soft Machine“ – on na to. Paralelně Truffaz mezitím rozjel svůj druhý, tzv. Ladyland Quartet, v němž hrají Philippe Garcia na bicí a megafon, Michel Benita na kontrabas a Manu Codjia na kytaru. Plus nějaká ta elektronika a hostující zpěváci. A jeden z nich tu vlastně byl od počátků prvního kvarteta, jak jsem jen mohl zapomenout na chalpíka jménem Nya? Inteligentního vyklidněného rappera nebo MC, chcete-li, který vám říká třeba „The big wheel keeps on turning, Life is not predetermined. It runs in cycles like a beat badly looped. The big wheel keeps on turning and turning, Always turning into something new.

Erik TruffazLadyland Quartet vydal zatím studiová alba Mantis a Saloua a taktéž navštívil Prahu. Následoval Archangelsk původního kvarteta, zdánlivě trip-popově ulízaná písničková kolekce s řadou hostujících zpěváků. Ale jen si poslechněte třeba Trippin' The Love Light Fantastic s Nyou (Nebo s Nya?). A už jsme skoro tady. Erik Truffaz mezitím stihl spolupracovat s řadou osobností napříč hudební scénou (m.j. Bill Laswell a Jah Wobble) a svůj příští projekt pojal jaksi cestovatelsky – minialba Benares, Mexico a Paris představují trumpetistovo hudební setkání se dvěma sólisty (ambientní elektronik Murcoff na Mexiku a vokální ekvilibrista až beat-boxer Sly Johnson v Paříži) a jednou partičkou z dálného jiho-východu (Benares). Všechny tři projekty pak vyšly souborně u Blue Note pod názvem Rendez-Vous koncem roku 2oo8.

Erik Truffaz „Indian Project“ zahrál na Štvanici v rámci hlavního programu loňského festivalu RESPECT, nyní tedy Respect Plus přináší PARiS PROJECT v pátek 5. března v Akropoli (předtím stejná sestava hraje také v brněnské Flédě (3.3.) a na festivalu Jazzinec v Trutnově (4.3.). Truffazova nahrávka s černým zpěvákem Sly Johnsonem (m.j. členem legendárních Saian Suppa Crew), rozvíjejícím tradici užití těla jako hudebního nástroje při patřičném ozvučení (jejím nejznámějším představitelem je Bobby McFerrin, který se mimochodem zanedlouho také vrátí do Prahy), mi zatím nepřišla nějak vyjímečná. O to zajímavěji vypadá koncertní verze projektu, k níž se připojil bubeník Philippe Garcia Ladyland kvarteta. Jehož žánrový rozsah sahá od bopu k dubstepu, hrál s umělci jako Don Cherry nebo Gian Maria Tesca a svůj aktuální dubstepový projekt vydal pod jménem Kpt. Planet.

www.myspace.com/truffaz

www.respectmusic.cz

www.palacakropolis.cz

http://groove­.jankorinek.com
Miloš Latislav

Diskuse k článku