zpět na seznam článků

Historie elektronické taneční hudby – 9. díl – Přelom sedé a osmé dekády

Populární hudbě stále na celé čáře vévodí rock. Vedle stadiónových mamutů Pink Floyd a Genesis světem hýbe punková revoluce, dožívá hard-rocková vlna, daří se artrockovým tendencím, jazzem rovněž hýbou námluvy s rockem. Pojďme se ale zabývat opět naším v Boy Georgeymezeným směrem vývoje. Německá krautrocková éra ukázala světu, že to s těmi syntezátory jde. Konec sedmdesátých let vyvolal na trhu velkou poptávku, a různé firmy vyrábějící elektroniku se na tuto oblast s vervou vrhly. Konkurence logicky tlačí ceny dolů, a tak není divu, že během pár let levné a tím pádem snadno dostupné syntezátory nastoupily pevně vedle elektrické kytary, baskytary a bicích, a hrdě se hlásily o slovo. Následovány plejádou kapel, jež inspirovány Kraftwerk&spol. začaly skládat a vyrábět čistě nebo převážně elektronickou hudbu. Vzniklo tak další vývojové období, jež bylo především evropskou záležitostí, a tato kapitola se bude zabývat určitou skupinou kapel, umělců a hudby, jež ovšem v různé literatuře a způsobech výkladu můžeme najít na celé ose hudebních stylů jdoucí od ambientu přes new romantics, dále přes synthpop a novou vlnu, až po industriál. Z celé této široké základny nás ovšem opět bude zajímat jen ta hudba, která v sobě nese budoucí (v tomto případě povětšinou hudebně elektronické) kořeny taneční hudby.

Od této doby už také můžeme zapomenout na nějakou pevnou vysledovatelnou linii vývoje, či jednotné výklady historie. Od konce sedmdesátých let v elektronické a později taneční hudbě už následuje jen zmatek a nepřesnost stylových označení, fůze a míchání všeho se vším, ovlivňování, přibližování a naopak odklánění, svazující škatulky do jejichž vymezených norem se beze zbytku nevejde byť jen minuta nějaké hudby. Od těchto časů už pro popis této hudby používáme popisy typu: „Je to styl x s výraznými vlivy stylu y, s příměsí z, a to jen převážně, protože občas se tato hudba přibližuje až k hranici stylu w, samozřejmě ovšem bez použití této a této vlastnosti pro daný styl typické.“

O autorovi:
František Kopecký (1977) – absolvoval katedru muzikologie na FF UP v Olomouci a seriál o historii taneční hudby vychází z jeho bakalářské a následné diplomové práce. V současnosti se specializuje na hudební management. Je hlavním organizátorem hudebního festivalu BassDaCastle (www.bassdacastle.com).

Poznámka redakce:
elektronickou a taneční hudbu dlouhodobě využívá jazz jako jeden z možných výrazových prostředků. Seriál s názvem Historie elektronické taneční hudby se sice jazzem nezabývá, ale snaha autora o co nejpreciznější vymezení tématu nepřímo poukazuje právě na ony přesahy taneční a elektronické hudby s jinými styly a žánry – tedy i jazzem.


Obsah:

František Kopecký

Diskuse k článku