zpět na seznam článků

AghaRTA Prague Jazz Festival slaví dvacetiny

Jubilejní 20. ročník AghaRTA Prague Jazz Festivalu, po etapách probíhající koncertní série, která se dlouhodobě koná nejčastěji v příhodném prostoru Lucerna Music Baru, nabízí během jarní části převážně osvědčená jména americké provenience, spojená s historií festivalu: znovu přijedou kytaristé Mike Stern a Dean Brown, saxofonista Maceo Parker nebo baskytaristé Richard Bona a Victor Wooten. Poprvé se pak v rámci tohoto festivalu představí britští Soft Machine Legacy a nový kvintet bubenického mistra Jacka DeJohnetta.

Steve Lukathera; agharta.czCelou sérii odstartuje 23. února čtyřčlenná kapela Stevea Lukathera, kytaristy zvláště v Americe oblíbené formace Toto, označované často termínem AOR, neboli rock pro dospělé. Lukather je členem Toto od jejich vzniku v roce 1977, od roku 1989 vydává také sólová alba, na kterých mísí progresivní rock s jazzem, blues a funkem. To aktuální se jmenuje All’s Well That Ends Well.

Maceo Parker; agharta.cz15. března se do Lucerna Music Baru vrátí Maceo Parker, někdejší spoluhráč funkových gigantů  Jamese Browna, George Clintona nebo Prince. Pro zpívajícího altsaxofonistu to bude již osmnácté pražské vystoupení a všichni, kteří zažili některý z jeho předchozích koncertů určitě vědí, že i tentokrát se z neúnavné jízdy Parkerovy funkjazzové úderky zpotí v Lucerna baru snad i podlaha.

Mike Stern; agharta.czO měsíc později, 13. dubna, předvede svou dávku sólistické virtuozity Mike Stern, jazzový kytarista s rockovým drivem, kterého můžete znát třeba z hitu Jean Pierre na Davisově koncertním albu We Want Miles. Jeho osvědčenými spoluhráči budou bubeník Dave Weckl (ten se k nám vrací už od roku 1981, kdy jako jednadvacetiletý natočil s Cellulou International Laca Décziho album Jazzisimo v klubu Parnas), baskytarista Tom Kennedy a saxofonista Bob Malach.

Dean Brown; agharta.czHned následující večer (14. dubna) si znovu přijdou na své milovníci kytary a navýsost technického bubnování, ale i hammondek a analogových elektrických kláves. Dean Brown, který začínal s Brecker Brothers a spolupracoval třeba s baskytaristy Marcusem Millerem, Victorem Baileyem nebo saxofonistou Billem Evansem, tentokrát přijede s klávesistou Bobby Sparksem (vedle klasických B trojek slibuje i Fender Rhodes, clavinet a minimoog) a protřelým bubeníkem Dennisem Chambersem.

Richard Bona; agharta.cz4. května se vrací další miláček pražského publika, podivuhodně muzikální baskytarista, kontrabasista, zpěvák a skladatel Richard Bona, původem z Kamerunu. Svou citlivou i radostnou směs jazzu a vypravěčských tradic své vlasti tentokrát poprvé předvede se svým bandem v Divadle Hybernia, kde si ji můžete vychutnat vsedě.

Victor Wooten; agharta.cz11. května se do Lucerna baru vrátí další fenomenální baskytarista Victor Wooten. Jméno si udělal ve Flecktones jazzového banjisty Bély Flecka a Praha ho zažila i v baskytarové supergroup SMV se Stanley Clarkem a Marcusem Millerem. Wotenovým jediným partnerem v novém projektu 2 Minds – 1 Groove je  jeho dlouholetý parťák, bubeník JD Blair, oba hudebníci také zpívají.

Soft Machine; agharta.czV následujícím večeru (12. května) se představí nová sestava britských Soft Machine, či přesněji řečeno Soft Machine Legacy. Ta navazuje na původní Soft Machine, kteří fungovali v letech 1966–1979 a prošli řadou personálních změn i hudebním vývojem od psychedelických počátků přes patrně nejsilnější a nejvlivnější období specifické fůze jazzu a rocku, v níž měly významnou roli zcela originální pojetí hry Mika Ratledge na varhany a nezřídka boosterovaná baskytara Hugh Hoppera, až po relativně standardní jazzrock v druhé půlce 70. let. Soft Machine Legacy vznikli v roce 2004 po dvouleté existenci kvarteta Soft Works, složeného z bývalých členů Soft Machine (kteří se ovšem v dané kombinaci nikdy předtím nesešli), když kytaristu Allana Holdwortha nahradil jeho nástrojový kolega a nástupce v původních Soft Machine John Etheridge. Dnešní sestavu, které vloni vyšlo koncertní album Live Adventures, tvoří bubeník John Marshall (je k slyšení mimo jiné na ECM albech Eberharda Webera či Arilda Andersena), baskytarista (jinde však též kontrabasista) Roy Babbington a o generaci mladší saxofonista a flétnista Theo Travis, používající i efektový systém ambitronics (vedle vlastních jazzových projektů spolupracoval mimo jiné s Robertem Frippem, Davidem Sylvianem nebo kapelou Gong). Repertoár tvoří vedle vybraných skladeb původních Soft Machine především nové kompozice jednotlivých členů.

Jack DeJohnette; agharta.czCelou jarní část festivalu uzavře 23. května nový kvintet Jacka DeJohnetta, jednoho z nejvytíženějších jazzových bubeníků uplynulých čtyřiceti let. Poprvé se v Praze představil na Mezinárodním jazzovém festivalu v Lucerně roku 1967 jako člen kvarteta saxofonisty Charlese Lloyda, kde tehdy zářil i pianista Keith Jarrett. Oba poté prošli elektrickými sestavami Milese Davise, které proměnily tvář jazzu, a od roku 1983 dodnes s malými přestávkami společně hrají s kontrabasistou Gary Peacockem v pravděpodobně nejslavnějším improvizujícím klavírním triu všech dob, které je jednou z “vlajkových lodí” značky ECM (poprvé se ovšem sešli už v roce 1977 na Peacockově albu Tales Of Another). Zároveň DeJohnette už od sedmdesátých let vede vlastní rozmanité sestavy. V té aktuální, která svůj první koncert odehrála v lednu 2010 v newyorském Birdlandu, působí vysoce ceněný altsaxofonista indického původu Rudresh Mahanthappa, zdejšímu publiku dobře známý kytarista David ‘Fuze’ Fiuczynski, klávesista George Colligan a DeJohnettův kolega z některých dřívějších sestav Jerome Harris s elektrickou i akustickou baskytarou. V programu současné Jack DeJohnette Group se objevují skladby z kapelníkových klasických alb i několik čerstvých kompozic.

Vedle mnoha dalších hráčských aktivit, z nichž připomeňme namátkou trio Gateway s Johnem Abercrombiem a Dave Hollandem nebo relativně nedávné Trio Beyond s Johnem Scofieldem a Larry Goldingsem, založil Jack DeJohnette v roce 1995 také vlastní label Golden Beams. Na něm vyšla mimo jiné alba elektronicko-etno-jazzového projektu The Ripple Effect, se nímž se dnes devětašedesátiletý bubeník zúčastnil předloňského festivalu Jazz Goes To Town v Hradci Králové, úžasná elektro-akustická triovka Music We Are s  Johnem Patituccim a Danilo Perezem, která se dostala mezi desítku nejlepších jazzových alb za rok 2009 podle obchodního serveru Amazon (tam mimochodem figuruje i album Apti Rudreshe Mahanthappy), nebo DeJohnettova sólová relaxační nahrávka Music In The Key of Om. Na té ovšem nehraje na bicí (nikoli poprvé – už na svém prvním vlastním albu DeJohnette Complex z roku 1968 užívá výhradně melodicu), ale na syntezátor a rezonanční zvonky a byla nominována na Grammy v kategorii nejlepší album žánru New Age.

AghaRTA Prague Jazz Festival

Miloš Latislav

Diskuse k článku