zpět na seznam článků

AUDIO: Historie elektronické taneční hudby – 15. díl – Styl electro

Odbočka ke stylu electro

V období vzniku a rozvoje hip-hopu probíhaly radikální změny u hudby, kterou na svých parties pouštěli DJ's. Již v kapitole o disco jsme volně zmínili sílící úspěch importovaných evropských elektronických skladeb od Kraftwerk až po Depeche Mode. Tento trend vytěsňoval původní disco-funkový sound a stejný směr se objevil i u rodící se hip-hopové scény.

Zlevnění elektronických nástrojů vedlo, podobně jako v Evropě, k jejich značnému rozšíření i v Americe. Např. automatický bubeník Roland-TR808 byl velmi užitečný při tvorbě hip-hopových skladeb. Hudební podklad se už nemusel pracně dolovat z funkových instrumentálek a mohl se tvořit rovnou na sekvencerech.

Roland TB & Roland TR(Rodina syntezátorů Roland – nahoře automatický bubeník TR-808, dole vlevo basový syntezátor TB-303 a vpravo drumulátor TR-606).

Ač se jednalo o trend rodící se již několik předešlých let, za prvního skutečného průkopníka této hip-hopové větve je považován dodnes uznávaný a aktivní DJ a rapper Afrika Bambaataa. Začátek jeho deejayské dráhy nacházíme v roce 1976. Sám obestřen ne zcela jasnou minulostí člena gangu, sdružil kolem sebe poněkud obskurní soubor Zulu Nation, který se věnoval tanci breakdance, vyzdvihování Afriky jako matky všech amerických černochů, propagaci islámu a zřejmě také některým „bývalým“ aktivitám, jak o tom svědčily občasné problémy s policií.

Důležitá je však jeho tvorba s kapelou The Soul Sonic Force, s níž za producentské podpory Arthura Bakera vydává v roce 1982 singl Planet Rock, ustavující skladbu hudebního stylu electro, jenž velmi zjednodušeně řečeno, vychází z hip-hopu a evropské elektronické vlny a v dalším vývoji spoluformuje cestu k housu, technu a dalším stylům taneční hudby.

BambaataaJon Savage: „Nevím jestli vůbec věděli, jak veliká věc to byla mezi černou komunitou tenkrát v sedmdesátém sedmém, když vydali ‚Trans-Europe Express.‘ Když to vyšlo, myslel jsem, že je to jedna z nejlepších a nejkouzelnějších nahrávek, které jsem kdy v životě slyšel.

Poklonu složil Bambaataa kapele Kraftwerk nejen slovně, ale i svou hudbou. Právě výše zmíněná skladba Planet Rock vznikla smícháním melodické linky ze skladby Trans-Europa Express a rytmu z Nummern , obojí od německé krautrockové legendy. O rok později zřejmě jako první představuje ve skladbě Looking for the Perfect Beat techniku digitálního samplingu, která se začala postupně prosazovat, a o níž bude ještě pojednáno. Z polozapomenutí, jež bohužel potkalo všechny veterány pionýrských časů, byl Bambaataa vytažen kapelou Leftfield, s níž spolupracoval na písni Afrika Shox z alba Rhythm&Stealth (1999).

Nový electro sound se ohromně zpopularizoval, vedle Soul Sonic Force se do něj s vervou pustili Grandmaster Flash nebo Man Parrish. Vyrostli na něm i Run DMC, LL Cool J a další. Jelikož však electro svým dalším vývojem opouští oblast hip-hopu, vrátíme se k němu podrobněji v další kapitole.

 

O autorovi:
František Kopecký (1977) – absolvoval katedru muzikologie na FF UP v Olomouci a seriál o historii taneční hudby vychází z jeho bakalářské a následné diplomové práce. V současnosti se specializuje na hudební management. Je hlavním organizátorem hudebního festivalu BassDaCastle (www.bassdacastle.com).

Poznámka redakce:
elektronickou a taneční hudbu dlouhodobě využívá jazz jako jeden z možných výrazových prostředků. Seriál s názvem Historie elektronické taneční hudby se sice jazzem nezabývá, ale snaha autora o co nejpreciznější vymezení tématu nepřímo poukazuje právě na ony přesahy taneční a elektronické hudby s jinými styly a žánry – tedy i jazzem.


Obsah:

František Kopecký

Diskuse k článku